Tallinn 2017

1. februar dro 30 EF-medlemmer avgårde til den vakre storbyen Tallinn! I nattens mulm og mørke fant vi fram til hotellet St. Barbara som vi skulle bo på i 4 netter, all ære til turkomiteen for en vel gjennomført planlegging! Turen ble virkelig en suksess.

dsc_0155

De to første dagene bestod av mye faglig input, der torsdagen startet hos SEI Tallinn (Stockholm Environment Institute) med et engasjerende foredrag om spennende miljøprosjekter som foregår i Estland. Vi besøkte også en heating lab, der det er mulig å gjøre forsøk for å optimalisere fjernvarmeanlegg. Besøket endte da selvfølgelig på et av Tallinns store fjernvarmeanlegg, der vi fikk nøye innføring og videre omvisning på det store anlegget.

Torsdag kveld hadde vi bestilt bord til 30 stk hos middelalder-restauranten Olde Hansa. Vi ble tatt godt imot av en middelalder-vert, som loset oss gjennom kvelden. Det ble øldrikking av store keramikk-krus, levende middelalder-musikk og generelt veldig god stemning!

dsc_0173dsc_0188

Fredagen dro vi avgårde til universitetet i Tallinn, hvor flere spennende foredrag om kraftsituasjonen i Estland ventet. Etter omvisning på universitetet dro vi til Tehnopool, et selskap som blant annet jobber med start-up bedrifter. Deretter bar det til pizza-buffet, noe som smakte veldig godt etter en lang dag.

dsc_0259dsc_0271dsc_0273

Fredags kveld ble vi hentet av en guide som tok oss med på pub-crawl. Det var utrolig gøy å få guidet tur (med free shots hvert sted) i Tallinns mange barer og puber. Lørdagen var fridag, og alle dro på oppdagelsesferd til de stedene man ikke allerede hadde besøkt.

Tusen takk for en kjempeflott tur!! Turkomiteen har gjort en kjempeinnsats med årets tur, vi gleder oss allerede til neste!